W miesiącu czerwcu przeprowadziłem w klasie czwartej i piątej zajęcia o tematyce podanej poniżej.
Temat: W trzech wymiarach grafiki czyli TinkerCAD i jego funkcje.
Podczas zajęć uczniowie poznali funkcje programu TinkerCAD. Uczyli się poruszać wewnątrz aplikacji, a także tworzyć, edytować i zapisywać pierwsze obiekty grafiki trójwymiarowej.
Uczniowie wykorzystując umiejętności, które nabyli na poprzednich zajęciach samodzielnie uruchamiali program TinkerCAD, a następnie przestrzeń nowego obiektu 3D.
Podczas pracy z programem nauczyciel „oprowadzał” uczniów po konsoli roboczej programu
i wskazywał podstawowe elementy:
Nauczyciel wyjaśniał uczniom:
- Czym jest płaszczyzna robocza i w jaki sposób można ją obracać w przestrzeni?
- Jak umieszczać bryły w płaszczyźnie roboczej?
- Jak zmieniać parametry bryły?
- Jak obracać, dopasowywać i grupować obiekty?
Następnie uczniowie samodzielnie wykonywali zlecone ćwiczenia utrwalające.
W końcowym etapie uczniowie otrzymali zadanie zaprojektowania etykietki do kluczy i zapisanie projektu w postaci pliku z rozszerzeniem .stl
Poniżej zamieszczam przykładowe prace uczniów.
Temat: Warstwa po warstwie, czyli wstęp do druku 3D.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób zaprojektowane obiekty trójwymiarowe są przygotowywane do druku oraz jak w praktyce przebiega proces druku 3D.
Podczas zajęć nauczyciel tłumaczył uczniom:
- Na czym polega technika drukowania 3D?
- W jaki sposób przebiega proces druku 3D (z wyjaśnieniem pojęć związanych z drukiem -filament, głowica drukująca, ekstruder, stół roboczy)?
- Jakie są funkcje programu XYZPrint R2?
- Jakie są podstawowe ustawienia programu XYZPrint R2?
Następnie wraz z uczniami nauczyciel „przeszedł” proces przygotowania obiektu do druku 3D:
- wybór filamentu
- dostosowanie ustawień
- zapis (szatkowanie) pliku i zapis w postaci rozszerzenia 3W
- transfer pliku do drukarki
Nauczyciel zademonstrował proces wydruku obiektu na drukarce 3D oraz pokazał uczniom inne obiekty, które zostały wydrukowane na drukarce.
Andrzej Sroka
http://spdylagowka.itl.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=142&Itemid=181#sigFreeId3f385ae635